Ieder voorjaar en najaar vindt in Brighton de grootste wereldwijde SEO conferentie plaats. Specialisten van over de hele wereld komen voor twee dagen samen om kennis aan te scherpen over de nieuwste ontwikkeling op SEO gebied. Top specialisten op SEO vakgebied, van onder meer Google, Microsoft (Bing), Ahrefs, Majestic en DeepCrawl gaven een reeks aan veelzijdige lezingen en trainingen. We hebben een overzicht gemaakt van de 9 belangrijkste learnings.

“Real world signals” worden belangrijker voor Google

Greg Gifford trapte BrightonSEO af met een talk over de toekomst van SEO. Google is door Machine Learning steeds meer in staat om taal te begrijpen. De zoekmachine heeft onlangs zelfs een patent aangevraagd om lokale bedrijven te laten ranken op de kwaliteit van de fysieke winkel bezoeken. Dit past in een trend van Google om meer “echte” signalen te begrijpen. Dit betekent voor ons als SEO’ers dat we minder moeten focussen op het matchen van keywords en meer op het bouwen van een betrouwbaar en goed merk en het zo goed en uniek mogelijk beantwoorden van query’s (zoekopdrachten).

Pas smart bidding toe, maar wees voorzichtig

Google’s machine learning algoritme wordt steeds beter, en het merendeel van de sprekers tijdens de Paid Advertising Show passen met succes zgn. “Smart” campagnes en biedstrategieën toe met Google Ads. Door de tijdsbesparing die deze automation oplevert zullen marketeers zich meer kunnen focussen op strategie en creativiteit dan handmatige optimalisaties. Search consultant Nils Rooijmans had een goede tip om door middel van Google Ad scripts in de gaten te houden of de machine learning inderdaad goed zijn werk doet en bij te sturen waar nodig. Ook gaf hij aan dat de kwaliteit van “Smart” campagnes grotendeels afhangen van de de data die je ze aanbiedt. 

Ranking #1 is overrated

De CMO van Ahrefs, Tim Soulo, liet zien hoe zij op basis van de data in hun tool keyword research doen. Wat opvalt is dat pagina’s die op plek 1 scoren in Google in 51% van alle gevallen niet de meeste bezoekers hebben. Pagina’s ranken namelijk op veel meer zoekwoorden, gemiddeld op wel 1.000. En pagina’s krijgen vanuit het hoofd zoekwoord gemiddeld slechts 30% van het verkeer. De overige 70% komt vanuit andere (gerelateerde) zoekwoorden. Verder liet Tim zien dat ze een pagina in no-time van plek 10 naar een toppositie kregen door een tool gratis ter beschikking te stellen op die pagina waar de bezoekers behoefte aan hadden. Tim’s tip voor hoge Google posities: nailing search intent.

Bing komt met extra features voor adverteerders

Hoewel Bing wereldwijd slechts 10% marktaandeel heeft in zoekmachines, timmeren ze hard aan de weg om een gedegen Google concurrent te worden. Zo ook voor adverteerders met Bing Ads. Binnenkort lanceert Bing net als google een aantal slimme biedstrategieën, zoals target-ROAS en target-CPA. En daarnaast ook een reeks extra mogelijkheden die Google Ads niet biedt, zoals filter-, CTA- en product advertentie extensies, multi-image extensions en expanded shopping placements. Bing komt zelfs met 3d ads, waarbij je in de advertentie een product in 3d kan bekijken. Dit klinkt allemaal veelbelovend.

Betaalde en organische zoekresultaten groeien verder naar elkaar toe

De talk van Richard Falconer ging over de evolutie van Google’s Search Ads en hoe deze steeds meer op organische zoekresultaten zijn gaan lijken. Richard liet onderzoeken zien waaruit blijkt dat mensen steeds vaker zonder het te weten op advertenties klikken. Ter vergelijk: in 2003 klikten gemiddeld 41% van de respondenten onbewust op advertenties. In 2019 is dit opgelopen tot 59%(!). Dat betekent dat veel mensen extra op advertenties klikken, en dus meer omzet voor Google.

Gebruik altijd 100% server side rendering 

De Nederlandse SEO consultant Jan-Willem Bobbink legde in zijn talk uit dat websites steeds meer Javascript frameworks gebruiken, en Google (en andere zoekmachines) nog steeds niet goed zijn in het renderen hiervan. Om geen risico’s te nemen kun je het beste Server Side Rendering toepassen. Hiermee wordt alle Javascript op de server gerenderd en als HTML uitgeserveerd aan de Client (de browser).

Zoek keywords op basis van customer journey

Keyword research expert Dan Brooks van Aria vertelde over hoe hij zoekwoordonderzoek is gaan combineren met de customer journey. Het aantal clicks op Google op de website van hun cliënten is sindsdien meer dan verdubbeld. Met deze methode worden zoekwoorden onderverdeeld op basis van de fase in de customer journey waarin potentiële klanten zich bevinden. Of ze op zoek zijn naar een website om geïnformeerd te worden, verschillende producten willen vergelijken, of dat ze al echt klaar zijn voor een aankoop. Zo kun je ervoor zorgen dat je voor elke fase van de customer journey content hebt die hierbij aansluit.

Vind de juiste journalist voor linkbuilding met AI

Om backlinks te krijgen van pagina’s met hogere autoriteit is het de uitdaging precies de juiste journalist te vinden die je artikel gaat publiceren. Ross Tavendale van Type a Media legde uit hoe zij een manier hebben ontwikkeld om dit te doen. Met Google AI suite analyseren ze op basis van herkenning van taalgebruik en machine learning alle artikelen die online verschenen zijn. Daaruit leid je heel specifiek af over welk onderwerp welke journalist precies schrijft. Zo krijg je dus een overzicht van een zeer gespecificeerde groep journalisten die zich exact bezighouden met de content van waar jij je ook mee bezig houdt. En kun je hen persoonlijk benaderen en veel effectiever backlinks verzamelen.

Vind de juiste vragen om 0-posities in Google te bemachtigen

SEO consultant Lukasz Zelezny voegde een extra dimensie toe aan het GAP model. In dat model kijk je naar op welke termen je concurrenten wel ranken en jij nog niet. Hij heeft onderzoek gedaan naar op welke manieren mensen hun vragen precies stellen in zoekmachines. En daaruit bleek dat in bijna 75% van de gevallen een ‘hoe-vraag’ gesteld wordt. Hij gebruikt de GAP methode en filtert daarnaast de hoe-vragen waarop je concurrenten binnen de top 20 in zoekmachines scoren. Zo krijg je een overzicht van op welke content je moet creëren om goed rankende featured snippets te bemachtigen en helemaal bovenin Google een 0-positie te krijgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment