Iedere website eigenaar wil dat zo veel mogelijk (toekomstige) klanten de website kunnen zien. Zoekmachines zijn hét middel om geïnteresseerden naar de website te leiden. Het aantal klanten dat via een zoekmachine binnen komt hangt voor een groot deel af van de positie die de website in de zoekresultaten inneemt. Hoe een zoekmachine werkt en wat SEO eigenlijk betekend wordt uitgelegd in dit artikel. Wat kan je zelf doen om een website hoger te krijgen in de zoekresultaten?

 

Zoektermen

Men begint een zoektocht op het internet met het intypen van een zoekterm. Het is belangrijk om te weten waar een potentiële klant op zoekt en of deze zoekwoorden in de website zijn opgenomen. Dit is de eerste stap naar een SEO geoptimaliseerde website.


Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘Snackbar Utrecht’ wil hij dat relevante snackbars zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen. Net zoals de ondernemer die juist een website heeft gemaakt.
Maar in zijn website komt het woord snackbar maar één keer voor. En de producten, locatie en andere informatie worden niet toegelicht. Google ziet zijn website wel maar kent er weinig waarde aan toe. In dit voorbeeld komen concurrerende snackbars hoger in de zoekresultaten omdat zij een informatieve website hebben waarvan Google denkt dat de gebruiker hier meer aan heeft.

Door vaker kernwoorden te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld locatie kan een website zichzelf zichtbaar maken. Maar hoe weet je waar een Google gebruiker op zoekt? Om je op weg te helpen zijn hier twee handige gratis tools beschreven die hierbij helpen.

  • Google Zoekwoordplanner De gratis Zoekwoordplanner van Google helpt je om te bepalen welke zoekwoorden het meeste rendement opleveren. Gebruik makend van statistieken en potentiële prestaties van zoekwoordenlijsten kan deze tool je op weg helpen om op een slimmere manier gebruik te maken van zoekwoorden. Hoewel gericht op betaalde advertenties zijn de inzichten bruikbaar voor een ieder die ook bij de gratis organische zoekresultaten prominenter in beeld wilt komen. Per zoekwoord is namelijk te zien in hoeverre deze voor komt bij andere websites en hoe groot de kans is dat de eigen website vindbaar is. Klik HIER voor meer informatie en download.

  • Ubersuggest Deze handige tool zoekt de beste extensies bij een zoekterm. Je kan deze tool gebruiken om inspiratie op te doen voor een tekst die de combinatie van woorden heeft waar Google op aan slaat. Dit kan ook in het Nederlands. Typ een kernwoord in en gebruik de suggesties van Ubersuggest in de tekst die je gaat schrijven. Dit zorgt voor een hogere ranking van je website in de zoekresultaten van het kernwoord. Gebruik de tool HIER.

 

Het is verstandig om individuele pagina’s te optimaliseren voor maximaal twee of drie kernwoorden. De ‘koppelwoorden’ die je met Ubersuggest gevonden hebt gaan je verder helpen om een tekst te maken die een breder zoekend publiek gaat aanspreken. Let op, gebruik de woorden niet te veel. Google wordt steeds slimmer en zal de pagina beoordelen op inhoud in plaats van herhaling van woorden. Gebruik synoniemen en woorden die de dienst of het product ook zouden kunnen omschrijven.

 

Titel en beschrijving website

Na het analyseren en optimaliseren van de tekst is het tijd om de titel en beschrijving van elke individuele webpagina te controleren. Google laat in zijn zoekresultaten namelijk de pagina titel in het groot zien en neemt de beschrijving zoals die door jou gegeven wordt aan. Door dit aan te passen kan je de Google gebruiker kort en bondig duidelijk maken waarom ze naar de website moeten komen.


Als je een WordPress site hebt kan je de gratis Yoast SEO plugin gebruiken. Deze plugin beoordeeld een aantal belangrijke SEO factoren in real time. Aan de hand van de beoordeling kan je de tekst aanpassen.

 

Bedrijvengids

Er bestaan bedrijvengidsen op het internet die fungeren zoals het ouderwetse telefoonboek: ze laten lijsten van het adres en telefoonnummer van alle denkbare bedrijven zien. Jezelf aanmelden bij deze websites zorgt voor nog meer zichtbaarheid vanwege een andere slimmigheid van Google: linkautoriteit. Als de link naar jou website op meerdere plekken te vinden is zal Google een hogere waarde toekennen aan de website.

Een goed begin is het bedrijvengidsoverzicht van Startpagina, waar vrijwel alle bedrijvengidsen verzameld zijn.

 

Reviews en interactie

Bedrijvengidsen geven niet altijd de mogelijkheid om reviews achter te laten van bedrijven. Reviews zijn beoordelingen die door iedere klant gegeven kan worden en deze zijn voor iedereen te zien. Een goede review betekend hoger komen in het zoekresultaat van Google en een hoger vertrouwen van toekomstige klanten. Google heeft zelf een review functie die gelijk getoond wordt bij een zoekopdracht die gerelateerd is aan jou bedrijf. Er zijn voor elke bedrijfstak wel onafhankelijke review websites en deze geven een prima mogelijkheid om de website te promoten door op elke recensie te reageren. Dit zorgt voor interactie tussen klant en website. Als je kiest om reviews te tonen op de eigen website is dit gunstig voor de positie in de Google zoekresultaten. De website ‘leeft’: een eigenschap waar Google op let bij het inventariseren van de zoekresultaten. Vandaar ook de tip om de website regelmatig te updaten en, mocht het van toepassing zijn, een blog danwel een nieuws onderdeel toe te voegen aan de website.

Een mobiel vriendelijke website

De komst van smartphones en tablets heeft er voor gezorgd dat mensen meer dan ooit via deze apparaten een zoekactie starten. Als een website niet geschikt is voor mobiele gebruikers zullen ze vaker afhaken. En Google kent sinds kort zelfs een hogere plek in de zoekresultaten toe als een website mobiel geschikt is. Dit geeft de noodzaak tot een goede mobiele website weer en daarom adviseren wij om elke website ook geschikt voor mobiele gebruikers te maken. Controleer HIER hoe een website zich verhoudt tot de Google standaarden.

 

Met bovenstaande stappen kan je een begin maken met het optimaliseren van pagina’s. Wij hopen dat je een idee hebt gekregen van de mogelijkheden en op weg kan naar een SEO slimme website.

 

SeoSlim is een professional op het gebied van het verbeteren van de online vindbaarheid van bedrijven en organisaties. We helpen je graag op weg. Stuur ons een bericht.

Wil je zien welke websites wij al hebben geoptimaliseerd? Bekijk ons portfolio.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment