Weet je niet zeker of je bedrijf meer baat heeft bij Zoekmachine Optimalisatie (SEO) of Zoekmachine Adverteren (SEA)? In deze blog onderzoeken we de voor- en nadelen van beide, en hoe je beide kan gebruiken in een geïntegreerde aanpak.
Wat werkt beter, SEO of SEA?
Er is geen snel antwoord op deze vraag mogelijk. Het antwoord hangt sterk af van je huidige situatie, doelstellingen en de markt waarin je opereert. Wij doen zelf veel werk op het gebied van SEO, en dit levert over het algemeen meer volume en een betere prijs per lead dan betaald adverteren (SEA).
Echter, de online concurrentie neemt steeds verder toe en voor nieuwe bedrijven kan het lastig zijn een goed plekje in google te veroveren. SEA kan dan een snelle weg zijn tot het resultaat. Over het algemeen vullen SEA en SEA elkaar goed aan in een online marketingstrategie.
Voordelen van SEO
Zichtbaarheid en merkbekendheid
Een hoge plek in google op de betekend meer zichtbaarheid van je merk. Zodra je website op bepaalde zoektermen hoog scoort wordt je de autoriteit op die onderwerpen, en wordt jouw merk daarmee geassocieerd.
Vertrouwen
Over het algemeen worden organische zoekresultaten meer vertrouwd dan de betaalde advertenties. Veel gebruikers slaan de advertenties over en komen dan gelijk bij jouw website uit.
Website verkeer
Een hoge plek in google betekent meer websiteverkeer.
Prijs per klik
Verkeer vanuit een organisch zoekresultaat is “gratis”. Uiteraard kost het meestal wel tijd en geld om een hoog zoekresultaat te behalen.
Kosten en ROI
SEO kan een hogere Return on Investment (ROI) bieden dan SEA en andere vormen van betaald adverteren. Over het algemeen zijn de kosten voor het resultaat lager.
Duurzaamheid
Anders dan SEA, stopt de zichtbaarheid in google niet gelijk als je stopt met betalen. Het google resultaat is duurzaam.
Doorklik percentage
Organische zoekresultaten hebben over het algemeen een hoger doorklikpercentage dan betaalde advertenties.
Strategisch voordeel
Een goed organisch zoekresultaat opbouwen kost tijd. Concurrenten kunnen niet simpel hun plek boven jou kopen, ze zullen daar veel moeite voor moeten doen.
Uiteraard zijn er ook nadelen aan SEO. Het kost vaak tijd en de concurrentie is soms hoog. Dan kan SEA een goede toevoeging zijn.
Voordelen van SEA
Plek in zoekresultaten
Meestal zijn de eerste 4 resultaten op desktop en eerste 3 op mobiel gevuld met advertenties. Dit betekent een hoge zichtbaarheid.
Verbeterde advertenties
Betaalde advertentie resultaten kunnen aangevuld worden met website informatie. Zo kun je zorgen voor meer kliks naar jouw website.
Visuele advertenties
Bij webshops kunnen producten in google shopping een mooi visueel resultaat innemen.
Merk zichtbaarheid
Door betaalde advertenties wordt jouw website gezien door de juiste mensen.
Budget
Bij SEA bepaal je zelf precies hoeveel je wilt uitgeven per dag, je hebt dus een goede controle over je budget.
Targeting
Je kunt je advertentie op een specifieke doelgroep richten op keyword, tijdstip van de dag, dag van de week, locatie, taal, apparaat en interesse en gedrag.
Snelheid
Er is geen snellere manier om je website snel zichtbaar te krijgen dan SEA.
Analytics
Vanuit software als google Analytics kan precies worden gezien welke campagnes en zoekwoorden converteren. Deze informatie kan ook gebruikt worden voor SEO.
A/B testen
Je kunt prestaties van advertenties makkelijk testen door verschillende versies te maken en te kijken welke het best presteert.
Stabiliteit
Organische zoekresultaten kunnen nog weleens veranderen. Bij SEA is dit minder snel het geval en kan hier sneller op ingespeeld worden.
Kosten
Een goed opgezet SEA account kan een zeer kosten efficiënte manier zijn om leads te genereren. Dit is vooral het geval bij lokale bedrijven die een gerichte doelgroep targeten.
Zijn er dan ook nadelen aan SEA? SEA kan duur zijn. Dit is niet altijd het geval, maar kosten kunnen snel stijgen. Als je bijvoorbeeld een heel land target of internationale campagnes doet, dan kan het snel in de papieren lopen.
SEO en SEA, een geïntegreerde aanpak
Ideaal gezien gebruiken we zowel SEO als SEA. Ze hebben beiden hun voor- en nadelen en werken goed samen indien ze goed op elkaar zijn afgestemd. Dan kan SEO SEA versterken en omgekeerd. Zo kunnen veel hogere resultaten behaald worden dan enkel SEO of SEA.
Het opzetten van SEO vraagt expertise. Succesvolle SEA campagnes dienen continue gemonitord te worden en vragen regelmatige bijsturing. SeoSlim kan hierbij helpen. Wil je meer lezen over deze onderwerpen? Bekijk ook onze andere SEO Blog artikelen.
SeoSlim is een professional op het gebied van het verbeteren van de online vindbaarheid van bedrijven en organisaties. We helpen je graag op weg. Stuur ons een bericht.
Wil je zien welke websites wij al hebben geoptimaliseerd? Bekijk ons portfolio.